Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Складання речень зі слів за малюнками. Мета: Формувати предметну компетентність: - складати речення зі слів за малюнками; розпізнавати типи текстів;
- закріпити, систематизувати і узагальнити знання учнів про речення, текст;
- перевірити міцність засвоєння вивченого;
- виховувати бережливе, дбайливе ставлення до тварин, рослин;
- формувати здоров’язберігаючу компетентність;
- розвивати життєві компетенції: допитливість, ініціативність, відповідальність, наполегливість, вміння працювати з довідковою літературою, навички самостійної діяльності, самооцінювання;
- виховувати толерантність, естетичні смаки, відчуття прекрасного, любов до природи.
Обладнання: малюнки тварин, фотографії лікарських рослин, таблиці «Текст», мікрофон.
Хід уроку І. Організація класу Знову день почався, діти! Всі зібрались на урок. Тож пора нам поспішати – Кличе в подорож дзвінок!
ІІ. Актуалізація опорних знань 1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» -Речення-це… -Речення виражає… -Що таке текст? -З яких частин складається текст? -Які типи текстів ви знаєте?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку Інтерактивна вправа « Очікування»
- Сьогодні ми завітаємо в гості до тваринки, що мешкає в полі. Ознайомимося з її життям, друзями. Навчимося складати текст-розповідь про неї і записувати його. Будьте уважні, спостережливі. Розвивайте свою увагу, пам’ять, творчість. Успіхів вам!
- Чого очікуєте від уроку?
ІV. Вивчення нового матеріалу. 1. Розгадування загадки. Щоки зерням набиває Заповзятливий мастак Й в комірчину все ховає... Хто ж це робить так? ... (Ховрах.)
2. Асоціативний кущ (Щокатий, зерно, запасливий, господар…)
3. Робота в зошиті. (с.14-15) Пальчикова гімнастика
Гра «Гроза» Краплі дощику упали, ( постукати 2 пальцями кожної руки по парті) Павуків перелякали. ( Показати пальцями, як розбігаються павуки) Дощик заспівав сильніше, ( постукати по столі всіма пальцями) Ну, а пташки - все тихіше.( схрестити пальці обох рук і махати ними) Дощ полив, як із відра, - ( сильніше постукати по столі) Зникла з двору дітвора. ( побігати пальцями по столі) В небі блискавка сіяє, (намалювати в повітрі блискавку) Грім все небо розриває ( тарабанити кулаками, потім – поплескати у долоні) А з-за хмари добре сонце ( руки догори, помахати ними)
V.Творення тексту 1. Диференційована робота. Учні розмірковують, висловлюють свої думки. а) Добре відоме це дерево. Не сплутаєш з іншими його зелене мереживне листя і яскраво-червоні плоди. Горобина стане в пригоді усім — людям, звірам і птахам. Плодами дерева ласують ведмеді, дрозди, омелюхи, снігурі,їдять їх і люди. Щоправда, ягоди трохи гіркуваті, але після перших морозів вони стають солодкими. Горобина — дерево заввишки 5-15, інколи до 20 м. Листки у неї чергові, непарноперисті, складаються з 7-15 довгастих чи довгасто-ланцетних, пилчастих з країв листочків. Зверху вони матово-зелені, а зісподу — сиві. Квітки двостатеві, утворюють багатоквіткове шиткоподібне суцвіття. Плід — яблукоподібний, як у глоду, яскраво-червоний чи оранжевий (колір залежить від місця зростання і сорту). Квітує у травні, плоди достигають у кінці серпня — вересні. Горобина широко розповсюджена у лісах середньої смуги Росії, степової та лісостепової зони України, росте на берегах річок, узвишшях. Б)На земній кулі зростає величезна кількість дивовижно красивих квіток, проте однією з найкращих вважається троянда.
Шипшина — кущ заввишки 1,5-2,5 м, гілки її вкриті міцними гачкуватими колючками — шипами, через що вона й одержала свою назву. Це надійна зброя шипшини, без якої, можливо, вона б і не вижила: надто багато рук тягнеться до чудових квітів і плодів, які е ласощами для багатьох лісових мешканців. Шипшина — справжнє джерело здоров'я. Вона захищає людину від різних хвороб і підвищує її працездатність.
В)Яблука — це надзвичайно цінний дієтичний і лікувальний продукт. Ще за сивої давнини люди вважали, що яблуко, яке з’їли на ніч, забезпечує гарний сон і сприяє перетравлюванню їжі. Згодом учені з’ясували, що яблука заспокоюють нерви, поліпшують роботу мозку, а ще вони корисні тим, хто страждає від недокрів’я і задишки. В народній медицині свіжі яблука і чай із них використовують для поліпшення травлення, пом’якшення кашлю, при ревматизмі, нирковокам’яній хворобі, анемії, авітамінозах та мігрені. Печені яблука вживають за хронічних закрепів. Від грипу: обчистити два середніх яблука, залити їх склянкою окропу, настояти під кришкою і випити настій теплим.
Тлумачення слів: їжак, миша.
Їжак - давньоруське слово означало «колючий». В прасловянському пов’язане з грецьким « Ексіс»-«гадюка», тому й означає «той, що поїдає гадюк». Миша - «краде, злодійка». Слово прийшло з давньословянської мови через давньоіндійську.
2. Складання основної частини та кінцівки тексту. Запис влучних речень. Оздоровча хвилинка 1) Зараз похиляться вперед ті, у кого день народження взимку та весною; теж саме зроблять всі, хто народився влітку та восени. 2) Гра «Вітер». Школярі уявляють, як вітер колише дерева, піднімають руки вгору, роблять нахили разом з тулубом вправо і вліво, імітуючи при цьому шум вітру. 3) Гра «Метелики». Імітуючи метеликів, змахуючи руками, учні пробігають на носочках до дошки і повертаються назад до парт.
3. Виразне читання, редагування тексту.
VI. Підсумок уроку - Чи сподобалось вам в гостях у ховрашка? - Що б ви приготували, йдучи в гості ? - Як слід приймати гостей? - Чи справдились ваші очікування на уроці?
VII. Домашнє завдання Дібрати і записати по дві загадки про героїв нашого уроку: їжака, ховраха, мишку.
|